Op deze pagina proberen wij u antwoorden te geven op de meest bij ons voorkomende vragen. Mocht u niet de juiste antwoorden vinden dan kunt u ons altijd binnen kantoor uren bereiken middels telefoonnummer 055-8435311 of stuur een whatsapp naar 06-48401281. 

Buiten kantoor uren kunt u ons mailen door een bericht te sturen naar aanvragen@neerlandlease.nl of u kunt het contact formulier naar ons zenden. Wij streven ernaar u binnen 24-uur te beantwoorden.

 

FAQ Financial lease

Ik heb een auto in te ruilen kan dat?

Ja, dat kan. Uw huidige eigen auto kunt u inruilen op de leaseauto van uw keuze. Aan de hand van door u te verstrekken gegevens van uw eigen auto zal de leverancier van de auto u een indicatie geven van de inruilwaarde. Uw “huidige” auto gebruikt u op deze manier als een aanbetaling op de nieuwe leaseauto. Gevolg hiervan is dat u een lager bedrag zal financieren en dus een lager maandelijks leasebedrag betaald.
 
Voordelen inruil eigen auto:

  • u bent direct van uw “huidige” auto af en voorkomt dubbele lasten
  • u hoeft minder te financieren en dus wordt uw maandbedrag lager
  • voor starters (die altijd een aanbetaling moeten doen) biedt inruil de mogelijkheid om de eigen auto aan te wenden als aanbetaling. Zodoende kan toch een leaseauto worden verkregen.
Waar op te letten bij het uitzoeken van een leaseauto?

Waar dient u op te letten bij het uitzoeken van uw leaseauto. Hier volgen een aantal tips!

Operational lease of financial lease

Welke leasevorm het best past bij uw situatie hangt af van verschillende factoren. Operational lease gedraagt zich als een soort langdurige huur waarbij alle kosten voor de auto verdisconteerd zijn in een vast maandbedrag. Het biedt u gemak en comfort, maar u wordt geen eigenaar van de auto. Daarentegen wordt u bij financial lease wél eigenaar. Daarom kunt u profiteren van een aantal interessante fiscale faciliteiten. Financial lease is feitelijk een zakelijke financiering met de auto als onderpand. De aanschafprijs van de auto wordt gefinancierd, maar zaken als reparatie, onderhoud, verzekering, belasting, enz. regelt u zelf.

Een nieuwe of een jong gebruikte leaseauto uitzoeken

Het voordeel van een nieuwe auto is dat u hem kan samenstellen zoals u hem hebben wilt. Dus in de exacte uitvoering en voorzien van de juiste opties en accessoires. Prettig is ook dat de auto de komende jaren fabrieksgarantie heeft. Nadelig aan een nieuwe auto kan de soms wat langere levertijd zijn (tenzij uit voorraad leverbaar). De keuze voor een jong gebruikte auto (max. 9 jaar oud) is vaak financieel gedreven. De auto is simpelweg goedkoper in aanschaf. Aangezien u bij een financial lease de aanschafprijs financiert betekent dit direct een financieel voordeel bij een leaseauto uitzoeken.

Catalogusprijs

Allereerst is van belang welk leasebudget u heeft en daarmee wat voor leaseauto u kunt uitzoeken. Als starter is er meestal een beperkt leasebudget beschikbaar en komt men al snel uit bij auto’s zoals de Volkswagen Polo, Renault Clio, Skoda Fabia en dergelijke. Dit zijn prima auto’s om te rijden met een beperkt leasebudget. Ook als u een hoger leasebudget heeft om een leaseauto uit te zoeken, is het van belang om te bepalen hoe hoog de cataloguswaarde van de leaseauto mag zijn, aangezien deze ook van invloed is op de fiscale bijtelling.

Fiscale bijtelling

Als u een auto van de zaak rijdt krijgt u waarschijnlijk te maken met de fiscale bijtelling. Indien u de leaseauto ook voor privédoeleinden gaat gebruiken, merkt de belastingdienst de leaseauto aan als verkapte vorm van loon en dient u hierover belasting te betalen; dit heet de fiscale bijtelling. Afhankelijk van de cataloguswaarde van de leaseauto is deze bijtelling hoger of lager. Daarnaast zijn er verschillende tarieven die gebaseerd zijn op de CO2 uitstoot van uw leaseauto.

Gaat u een leaseauto uitzoeken? Onze leaseadviseurs staan voor u klaar om u te informeren.

Bel 055-8435311 of stuur een email naar aanvragen@neerlandlease.nl

Zakelijk leasen of kopen?

U gaat uw auto zakelijk gebruiken, maar wat is voordeliger? De auto lease of kopen.

Kopen zakelijk:
Wanneer u een auto zakelijk koopt bent u in één klap een hoop geld (liquiditeit) kwijt. Deze gelden kunnen in een toekomstig tijdstip niet ingezet worden voor uw onderneming maar zitten op dat moment vast in uw auto. Hierdoor kunt u een investeringsslag t.o.v. uw concurrentie mislopen. Door het missen van deze invessteringsslag kunt u een hoop toekomstige omzet en nieuwe clientele mislopen.
 
Leasen zakelijk:
Wanneer u een auto zakelijk leaset dan houdt u uw huidige liquiditeit in stand. Deze liquiditeit kunt u dan aanwenden voor het aangaan van andere investeringen waarmee u verder omzet groei kunt bewerkstelligen. Tevens houdt u liquiditeit om eventueel andere markten aan te boren dan waarin u op dit moment werkzaam bent. Door middel van Financial lease maakt u bedrijfsgroei mogelijk en verbeterd u de exposure van uw huidige status als onderneming. Door vernieuwing van uw wagenpark verbeterd u de uitstraling van uw onderneming. Tevens kunt u op de onderhoudskosten van uw wagenpark besparen doordat u beschikt over jongere auto’s met minder kilometers.
 
Wat is goedkoper?
Een auto leasen of kopen, wat is goedkoper? Deze vraag wordt vaak gesteld. Is hier een eenduidig antwoordt op te geven? Wij denken van niet. Wanneer u een auto middels een Financial lease aanschaft betaald u over de looptijd van de Financial lease een rente. Hierdoo zult u in absolute bedragen altijd meer betalen dan wanneer u de auto contant aanschaft. Vanuit dit oogpunt is contant aankopen dus de goedkopere optie. Maar een contante aankoop betreft een flinke aanslag op uw liquiditeitssaldo. Waardoor u beperkt wordt om in uw bedrijf te investeren. Stel dat u door de contante aankoop van de auto een mogelijke bedrijfsgroei in de weg staat en daardoor een behoorlijke toekomstige omzet ziet verdampen. Dan rijst de vraag, wat is nu goedkoper. Als u de auto geleaset had en u had de mogelijkheid gehad om uw bedrijf verder te laten groeien, dan was waarschijnlijk het rendement op de bedrijfsinvestering groter geweest dan de toekomstige rente op de Financial lease. In dit geval was dus leasen van de auto, de goedkopere cq betere optie geweest. Als ondernemer sta je elke keer weer voor keuzes en welke keus de beste is geweest, zal de toekomst uit wijzen. Zo zien wij het ook in het geval van leasen of kopen, u als ondernemer maakt de keuze wat op dat moment het beste bij u past. Wij zullen u zo goed mogelijk adviseren in uw keuze.
 

Hoe werkt het aanvraag proces?

Het offerte- en acceptatieproces van uw aanvraag verloopt als volgt:

  1. Heeft u een auto gevonden in onze grote autovoorraad, dan vraagt u eenvoudig en kosteloos een leaseofferte aan middels het online aanvraagformulier;
  2. Binnen 2 werkdagen ontvangt u ons leasevoorstel;
  3. Na acceptatie kan de leasemaatschappij met de definitieve leveringsfactuur de driepartijen-leaseovereenkomst tussen u als klant, de leverancier van de auto, en de financier opstellen;
  4. Nadat deze overeenkomst is ondertekend en geretourneerd aan de leasemaatschappij, vergezeld van (kopieën van) de relevante eigendomsbewijzen, zal uitbetaling door de leasemaatschappij aan de leverancier plaatsvinden;
  5. De leverancier dient het originele overschrijvingsbewijs te zenden aan de leasemaatschappij die het onder zich zal houden totdat de lease periode is afgerond, waarna u het bewijs ontvangt en daarmee ook juridisch eigenaar wordt van de auto.
Criteria voor acceptatie?

De criteria voor een onderneming om een leasevoorstel te verkrijgen zijn de volgende:

  • Een bestaande eenmanszaak, VOF, maatschap, BV of NV;
  • Inschrijving register Kamer van Koophandel
  • Een eenmanszaak, maatschap, VOF, BV of NV moet indien gevraagd recente jaarcijfers kunnen overleggen;
  • Een te financieren som vanaf € 4.500;
  • Een startende onderneming (< 3mnd ) kan gevraagd worden een aanbetaling te doen ter dekking van het risico van ca. 8% van de koopprijs van de auto ex btw;
  • Heeft u een terechte negatieve BKR notering dan kunnen wij helaas geen leasevoorstel uitbrengen. Mocht de BKR notering niet terecht zijn doordat deze inmiddels is hersteld of afgemeld dan zijn er wellicht mogelijkheden;
Vormt een BKR-codering een probleem?

Een BKR-codering uit het verleden hoeft geen probleem te zijn, als het maar is opgelost. Bij een nog lopende codering kunnen wij helaas niets betekenen.

Waar moet een kilometerregistratie aan voldoen?

Een controleerbare en sluitende rittenregistratie is voldoende bewijs voor de Belastingdienst. De belastingdienst stelt bepaalde eisen aan een kilometerregistratie.

Als volgt:

  • het kenteken van de auto
  • het merk van de auto
  • het type van de auto
  • de ritgegevens, een rit is de enkele reisafstand tussen 2 adressen
  • de periode waarin u de auto tot uw beschikking hebt.

Een kilometerritregistratie moet vervolgens controleerbaar zijn. De Belastingdienst noemt hier de volgende punten die uw ritregistratie controleerbaar maken:

  • elektronische routeplanners
  • orderbriefjes
  • garagenota’s
  • kantooragenda’s

 
U wordt gevraagd zowel de rittenregistratie, als de controlemiddelen tot en met vijf jaar na afloop van het kalenderjaar te bewaren. De Belastingdienst kan er bij een controle om vragen.
De Belastingdienst kan naast de rittenregistratie en de aanvullende informatie ook gebruik maken van andere gegevens om uw rittenregistratie te controleren. Zo worden er gegevens van het Centraal Justitieel Incasso Bureau gebruikt (boetes). Ook worden flitsauto’s ingezet om te controleren bij bijvoorbeeld grensovergangen bij pretparken of tijdens schoolvakanties.
 
Gebruik van een Blackbox
Een blackbox kan ook dienen als bewijs. Een voorwaarde is dat elke afzonderlijke rit terug te vinden moet zijn in de schriftelijke rapportage. Een black box mag verder niet uitgeschakeld kunnen worden. Bij een black box moet u zelf aangeven of het om een zakelijke rit of een privérit gaat. Net als bij een handmatig bijgehouden rittenregistratie is daarom een relatie met andere bescheiden (zoals agenda’s) nodig.

Betaal ik bijtelling voor een bedrijfswagen?

In principe gelden voor bedrijfswagens dezelfde regels voor de bijtelling als bij personenauto’s. Allereerst verstaan we onder naam bedrijfswagen hetzelfde als grijs kenteken auto’s, dit zijn auto’s onder de 3.500 kg, waarop een personenautorijbewijs B van toepassing is.

Als er sprake is van privé gebruik van de bedrijfswagen, dan geldt de reguliere bijtelling. Vervelend hiervan is dat de bijtelling geldt over de oorspronkelijke consumentenprijs, het bedrag incl. BTW en BPM! Een optie voor de berijder is om, net als bij personenauto’s, een “verklaring van geen privegebruik” aan te vragen. Echter, hier geldt dan vervolgens een maximum van 500 prive-kilometers per jaar en de eis van een uitgebreide rittenadministratie. Dit is vooral voor berijders van grijs kentekenauto’s, die vaak en veel voor verschillende korte ritten worden gebruikt, ondoenlijk. Er zijn echter mogelijkheden om geen bijtelling te hoeven betalen en ook geen rittenadminstratie bij te hoeven houden.

Hieronder een aantal uitzonderingsregels:

Bedrijfswagen uitsluitend geschikt voor goederenvervoer
Als een bedrijfswagen (vrijwel) uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen, dan is de bijtelling 0%. Dit kan zijn omdat er geen ruimte is voor passagiers. Denk daarbij aan een auto die alleen een passagiersstoel heeft en voor de rest geheel gevuld is met gereedschappen. Het kan ook zijn dat de auto te vies is (of een vieze geur heeft) om voor privédoeleinden te gebruiken.

Bij het tot stand komen van deze uitzondering is met name gedacht aan bestelauto’s met slechts één stoel. In mei 2009 besliste de Hoge Raad al dat een heel grote bestelauto van een bloemist, voorzien van specifieke inrichting en met meerdere zitplaatsen, in aanmerking kwam voor deze uitzondering. Ook is er een uitspraak over een grote bestelauto (verlengd en verhoogd, zodat deze niet op normale parkeerplaatsen en in parkeergarages past) van een vloerbedekkinglegger. Ook in die situatie gold het vaste bijtellingspercentage niet, ook al had de auto twee zitplaatsen. Inmiddels begint er ook jurisprudentie te komen over kleinere bestelauto’s. Uit deze rechtspraak ontstaat het beeld dat de uitzondering voor specifieke bestelauto’s ruimer toepasbaar is dan alleen voor grote bestelauto’s of bestelauto’s met slechts één stoel. Wel is dan vereist dat de tweede stoel noodzakelijk is voor een bijrijder voor hulp bij laden en lossen of dat de bestelauto is voorzien van specifieke inrichting c.q. wordt gebruikt voor specifieke doeleinden. Wordt de bestelauto die vrijwel uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer toch voor privédoeleinden gebruikt, dan geldt een bijtelling van het aantal privékilometers x de werkelijke kilometerprijs.

Doorlopend wisselend gebruik
In de situatie dat een bedijfswagen doorlopend en afwisselend door twee of meer werknemers wordt gebruikt, is de werkgever een eindheffing van € 300,- per auto per jaar verschuldigd. Bij de werknemer vindt dan geen bijtelling plaats. Een voorbeeld hiervan is een installatiebedrijf met tien werknemers en vijf bedrijfswagens. Werknemer A neemt een bedrijfswagen op maandagmorgen mee voor een klus en vervolgens neemt werknemer B de auto weer mee voor een andere klus Op dinsdag wordt de auto weer weer meegenomen door werknemer C enzovoort.

Vereenvoudigde rittenregistratie
Als u voor uw werkzaamheden veel ritten op een dag maakt dan kan het lastig zijn om een sluitende rittenregistratie bij te houden. In die situatie mag u – onder voorwaarden – een vereenvoudigde rittenregistratie bijhouden. Naast de vereenvoudigde rittenregistratie moeten de zakelijke adressen blijken uit de (project)administratie van de werkgever. Verder moet de afspraak schriftelijk tussen werknemer en werkgever worden vastgelegd. Tot slot is privégebruik tijdens lunch- en werktijd verboden.

Hoe werkt de investeringsaftrek

De investeringsaftrek is een bedrag dat u kunt aftrekken van de winst als u hebt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen. Door de investeringsaftrek wordt uw winst lager en betaalt u dus minder belasting. De kans is groot dat u als (startende) ondernemer van deze regelingen kunt profiteren. Er zijn 3 soorten investeringsaftrek mogelijk:

  • de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek;
  • de energie-investeringsaftrek;
  • de millieu-investeringsaftrek.

WANNEER KUNT U INVESTERINGSAFTREK TOEPASSEN?
U hebt recht op investeringsaftrek als u in 2019 voor meer dan € 2.300,00 investeert in bedrijfsmiddelen. U investeert in een bedrijfsmiddel in het jaar waarin u het koopt en dus een betalingsverplichting aangaat. Deze extra aftrek staat helemaal los van de boekwaarde van het bedrijfsmiddel en het bedrag van de afschrijving en beïnvloedt deze dus niet. De bovengrens ligt op € 318.449,00. Bij een totaal investeringsbedrag per jaar boven dit bedrag geldt geen investeringsaftrek meer.

Voor de Automotive branche zijn onderstaand de belangrijkste uitzonderingen opgesomd:

  • Op auto’s met geel kenteken (die niet bestemd zijn voor het beroepsvervoer) krijgt u geen investeringsaftrek;
  • Er geldt geen investeringsaftrek voor auto’s die worden verhuurd aan derden;
  • Er geldt geen investeringsaftrek voor transacties tussen huisgenoten, tussen ouders en kinderen en voor transacties tussen een B.V. en haar aandeelhouders die meer dan 1/3 belang hebben.

Een voorbeeld:
U schaft een bedrijfsauto aan voor EUR 10.000,00 ex BTW dan heeft u eventueel in 2019 recht op EUR 2.800,00 investeringsaftrek.

FAQ Operational lease

Waar op te letten bij het uitzoeken van een leaseauto?

Waar dient u op te letten bij het uitzoeken van uw leaseauto. Hier volgen een aantal tips!

Operational lease of financial lease

Welke leasevorm het best past bij uw situatie hangt af van verschillende factoren. Operational lease gedraagt zich als een soort langdurige huur waarbij alle kosten voor de auto verdisconteerd zijn in een vast maandbedrag. Het biedt u gemak en comfort, maar u wordt geen eigenaar van de auto. Daarentegen wordt u bij financial lease wél eigenaar. Daarom kunt u profiteren van een aantal interessante fiscale faciliteiten. Financial lease is feitelijk een zakelijke financiering met de auto als onderpand. De aanschafprijs van de auto wordt gefinancierd, maar zaken als reparatie, onderhoud, verzekering, belasting, enz. regelt u zelf.

Een nieuwe of een jong gebruikte leaseauto uitzoeken

Het voordeel van een nieuwe auto is dat u hem kan samenstellen zoals u hem hebben wilt. Dus in de exacte uitvoering en voorzien van de juiste opties en accessoires. Prettig is ook dat de auto de komende jaren fabrieksgarantie heeft. Nadelig aan een nieuwe auto kan de soms wat langere levertijd zijn (tenzij uit voorraad leverbaar). De keuze voor een jong gebruikte auto (max. 9 jaar oud) is vaak financieel gedreven. De auto is simpelweg goedkoper in aanschaf. Aangezien u bij een financial lease de aanschafprijs financiert betekent dit direct een financieel voordeel bij een leaseauto uitzoeken.

Catalogusprijs

Allereerst is van belang welk leasebudget u heeft en daarmee wat voor leaseauto u kunt uitzoeken. Als starter is er meestal een beperkt leasebudget beschikbaar en komt men al snel uit bij auto’s zoals de Volkswagen Polo, Renault Clio, Skoda Fabia en dergelijke. Dit zijn prima auto’s om te rijden met een beperkt leasebudget. Ook als u een hoger leasebudget heeft om een leaseauto uit te zoeken, is het van belang om te bepalen hoe hoog de cataloguswaarde van de leaseauto mag zijn, aangezien deze ook van invloed is op de fiscale bijtelling.

Fiscale bijtelling

Als u een auto van de zaak rijdt krijgt u waarschijnlijk te maken met de fiscale bijtelling. Indien u de leaseauto ook voor privédoeleinden gaat gebruiken, merkt de belastingdienst de leaseauto aan als verkapte vorm van loon en dient u hierover belasting te betalen; dit heet de fiscale bijtelling. Afhankelijk van de cataloguswaarde van de leaseauto is deze bijtelling hoger of lager. Daarnaast zijn er verschillende tarieven die gebaseerd zijn op de CO2 uitstoot van uw leaseauto.

Gaat u een leaseauto uitzoeken? Onze leaseadviseurs staan voor u klaar om u te informeren.

Bel 055-8435311 of stuur een email naar aanvragen@neerlandlease.nl

Zakelijk leasen of kopen?

U gaat uw auto zakelijk gebruiken, maar wat is voordeliger? De auto lease of kopen.

Kopen zakelijk:
Wanneer u een auto zakelijk koopt bent u in één klap een hoop geld (liquiditeit) kwijt. Deze gelden kunnen in een toekomstig tijdstip niet ingezet worden voor uw onderneming maar zitten op dat moment vast in uw auto. Hierdoor kunt u een investeringsslag t.o.v. uw concurrentie mislopen. Door het missen van deze invessteringsslag kunt u een hoop toekomstige omzet en nieuwe clientele mislopen.
 
Leasen zakelijk:
Wanneer u een auto zakelijk leaset dan houdt u uw huidige liquiditeit in stand. Deze liquiditeit kunt u dan aanwenden voor het aangaan van andere investeringen waarmee u verder omzet groei kunt bewerkstelligen. Tevens houdt u liquiditeit om eventueel andere markten aan te boren dan waarin u op dit moment werkzaam bent. Door middel van Financial lease maakt u bedrijfsgroei mogelijk en verbeterd u de exposure van uw huidige status als onderneming. Door vernieuwing van uw wagenpark verbeterd u de uitstraling van uw onderneming. Tevens kunt u op de onderhoudskosten van uw wagenpark besparen doordat u beschikt over jongere auto’s met minder kilometers.
 
Wat is goedkoper?
Een auto leasen of kopen, wat is goedkoper? Deze vraag wordt vaak gesteld. Is hier een eenduidig antwoordt op te geven? Wij denken van niet. Wanneer u een auto middels een Financial lease aanschaft betaald u over de looptijd van de Financial lease een rente. Hierdoo zult u in absolute bedragen altijd meer betalen dan wanneer u de auto contant aanschaft. Vanuit dit oogpunt is contant aankopen dus de goedkopere optie. Maar een contante aankoop betreft een flinke aanslag op uw liquiditeitssaldo. Waardoor u beperkt wordt om in uw bedrijf te investeren. Stel dat u door de contante aankoop van de auto een mogelijke bedrijfsgroei in de weg staat en daardoor een behoorlijke toekomstige omzet ziet verdampen. Dan rijst de vraag, wat is nu goedkoper. Als u de auto geleaset had en u had de mogelijkheid gehad om uw bedrijf verder te laten groeien, dan was waarschijnlijk het rendement op de bedrijfsinvestering groter geweest dan de toekomstige rente op de Financial lease. In dit geval was dus leasen van de auto, de goedkopere cq betere optie geweest. Als ondernemer sta je elke keer weer voor keuzes en welke keus de beste is geweest, zal de toekomst uit wijzen. Zo zien wij het ook in het geval van leasen of kopen, u als ondernemer maakt de keuze wat op dat moment het beste bij u past. Wij zullen u zo goed mogelijk adviseren in uw keuze.
 

Waar moet een kilometerregistratie aan voldoen?

Een controleerbare en sluitende rittenregistratie is voldoende bewijs voor de Belastingdienst. De belastingdienst stelt bepaalde eisen aan een kilometerregistratie.

Als volgt:

  • het kenteken van de auto
  • het merk van de auto
  • het type van de auto
  • de ritgegevens, een rit is de enkele reisafstand tussen 2 adressen
  • de periode waarin u de auto tot uw beschikking hebt.

Een kilometerritregistratie moet vervolgens controleerbaar zijn. De Belastingdienst noemt hier de volgende punten die uw ritregistratie controleerbaar maken:

  • elektronische routeplanners
  • orderbriefjes
  • garagenota’s
  • kantooragenda’s

 
U wordt gevraagd zowel de rittenregistratie, als de controlemiddelen tot en met vijf jaar na afloop van het kalenderjaar te bewaren. De Belastingdienst kan er bij een controle om vragen.
De Belastingdienst kan naast de rittenregistratie en de aanvullende informatie ook gebruik maken van andere gegevens om uw rittenregistratie te controleren. Zo worden er gegevens van het Centraal Justitieel Incasso Bureau gebruikt (boetes). Ook worden flitsauto’s ingezet om te controleren bij bijvoorbeeld grensovergangen bij pretparken of tijdens schoolvakanties.
 
Gebruik van een Blackbox
Een blackbox kan ook dienen als bewijs. Een voorwaarde is dat elke afzonderlijke rit terug te vinden moet zijn in de schriftelijke rapportage. Een black box mag verder niet uitgeschakeld kunnen worden. Bij een black box moet u zelf aangeven of het om een zakelijke rit of een privérit gaat. Net als bij een handmatig bijgehouden rittenregistratie is daarom een relatie met andere bescheiden (zoals agenda’s) nodig.

Betaal ik bijtelling voor een bedrijfswagen?

In principe gelden voor bedrijfswagens dezelfde regels voor de bijtelling als bij personenauto’s. Allereerst verstaan we onder naam bedrijfswagen hetzelfde als grijs kenteken auto’s, dit zijn auto’s onder de 3.500 kg, waarop een personenautorijbewijs B van toepassing is.

Als er sprake is van privé gebruik van de bedrijfswagen, dan geldt de reguliere bijtelling. Vervelend hiervan is dat de bijtelling geldt over de oorspronkelijke consumentenprijs, het bedrag incl. BTW en BPM! Een optie voor de berijder is om, net als bij personenauto’s, een “verklaring van geen privegebruik” aan te vragen. Echter, hier geldt dan vervolgens een maximum van 500 prive-kilometers per jaar en de eis van een uitgebreide rittenadministratie. Dit is vooral voor berijders van grijs kentekenauto’s, die vaak en veel voor verschillende korte ritten worden gebruikt, ondoenlijk. Er zijn echter mogelijkheden om geen bijtelling te hoeven betalen en ook geen rittenadminstratie bij te hoeven houden.

Hieronder een aantal uitzonderingsregels:

Bedrijfswagen uitsluitend geschikt voor goederenvervoer
Als een bedrijfswagen (vrijwel) uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen, dan is de bijtelling 0%. Dit kan zijn omdat er geen ruimte is voor passagiers. Denk daarbij aan een auto die alleen een passagiersstoel heeft en voor de rest geheel gevuld is met gereedschappen. Het kan ook zijn dat de auto te vies is (of een vieze geur heeft) om voor privédoeleinden te gebruiken.

Bij het tot stand komen van deze uitzondering is met name gedacht aan bestelauto’s met slechts één stoel. In mei 2009 besliste de Hoge Raad al dat een heel grote bestelauto van een bloemist, voorzien van specifieke inrichting en met meerdere zitplaatsen, in aanmerking kwam voor deze uitzondering. Ook is er een uitspraak over een grote bestelauto (verlengd en verhoogd, zodat deze niet op normale parkeerplaatsen en in parkeergarages past) van een vloerbedekkinglegger. Ook in die situatie gold het vaste bijtellingspercentage niet, ook al had de auto twee zitplaatsen. Inmiddels begint er ook jurisprudentie te komen over kleinere bestelauto’s. Uit deze rechtspraak ontstaat het beeld dat de uitzondering voor specifieke bestelauto’s ruimer toepasbaar is dan alleen voor grote bestelauto’s of bestelauto’s met slechts één stoel. Wel is dan vereist dat de tweede stoel noodzakelijk is voor een bijrijder voor hulp bij laden en lossen of dat de bestelauto is voorzien van specifieke inrichting c.q. wordt gebruikt voor specifieke doeleinden. Wordt de bestelauto die vrijwel uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer toch voor privédoeleinden gebruikt, dan geldt een bijtelling van het aantal privékilometers x de werkelijke kilometerprijs.

Doorlopend wisselend gebruik
In de situatie dat een bedijfswagen doorlopend en afwisselend door twee of meer werknemers wordt gebruikt, is de werkgever een eindheffing van € 300,- per auto per jaar verschuldigd. Bij de werknemer vindt dan geen bijtelling plaats. Een voorbeeld hiervan is een installatiebedrijf met tien werknemers en vijf bedrijfswagens. Werknemer A neemt een bedrijfswagen op maandagmorgen mee voor een klus en vervolgens neemt werknemer B de auto weer mee voor een andere klus Op dinsdag wordt de auto weer weer meegenomen door werknemer C enzovoort.

Vereenvoudigde rittenregistratie
Als u voor uw werkzaamheden veel ritten op een dag maakt dan kan het lastig zijn om een sluitende rittenregistratie bij te houden. In die situatie mag u – onder voorwaarden – een vereenvoudigde rittenregistratie bijhouden. Naast de vereenvoudigde rittenregistratie moeten de zakelijke adressen blijken uit de (project)administratie van de werkgever. Verder moet de afspraak schriftelijk tussen werknemer en werkgever worden vastgelegd. Tot slot is privégebruik tijdens lunch- en werktijd verboden.

FAQ Equipment lease

Voor wie is een Equipment lease?

Neerlandlease biedt leaseoplossingen voor zowel kleine als grote bedrijven binnen het Nederlandse MKB.
 

Welke bedrijfsmiddelen komen in aanmerking voor een lease?

Bij Neerlandlease kunt u diverse bedrijfsmiddelen leasen zolang ze maar bestemd zijn voor zakelijk gebruik. Wij hebben de meeste bedrijfsmiddelen al voor u gerubriceerd welke u sowieso via ons kunt leasen. Daarnaast zijn wij merk onafhankelijk, dus heeft u een ruime keuze.
 

Wat is een financial lease

Financial Lease is een financiering. Het wordt echter leasing genoemd omdat bij bancaire Financiële Lease het desbetreffende object (het Equipment) het onderpand vormt voor de financiering. In de praktijk betekent dit dat de klant economisch eigenaar is van het equipment. Omdat het een financiering betreft wordt het uiteraard ook gezien als vreemd vermogen binnen uw onderneming, en heeft het invloed op uw solvabiliteit. Uw liquiditeit blijft op peil doordat de investering uitbesteedt wordt. Voor ondermeer startende ondernemers is financial lease interessant vanwege de mogelijke investeringsaftrek omdat het equipment in economisch eigendom van de klant is en zodoende wordt gezien als investering. Het risico op de restwaarde komt voor rekening van de economisch eigenaar.
 

Financial lease berekenen?

Bij NeerlandLease bepaalt u zelf uw leaseprijs. Neem de aanschafprijs excl. BTW van het aan te schaffen Equipment en bereken zelf uw maandbedrag voor de Financial lease. U heeft zelf invloed op het te betalen leasebedrag. Lees hieronder hoe de leaseprijs wordt bepaalt.

Financial lease berekenen:
Door uw looptijd, slottermijn of aanbetaling te veranderen kunt u zelf uw leaseprijs bepalen. Bereken het zelf met de leasecalculator
 
Looptijd
De looptijd van een Financial lease is minimaal 12 maanden en maximaal 60 maanden. Hierbij geldt, hoe langer de looptijd hoe lager het maandbedrag. Dit komt omdat u de financiering aflost over een langere periode. Kiest u dus voor een korte looptijd dan wordt uw maandbedrag hoger.
 
Slottermijn
Om uw Finacial lease te berekenen kunt u het maandbedrag uitsplitsen in twee componenten: rente en aflossing. Maakt u gebruik van een slottermijn dan lost u gedurende de looptijd minder af en schuift u een deel van het gefinancierde bedrag voor u uit om deze aan het einde van de leaseperiode te voldoen. Omdat u gedurende de leaseperiode minder aflost is uw maandbedrag lager. Het gebruik van een slottermijn is optioneel.
 

Aanbetaling.
Bij een Financial lease wordt een deel of de gehele aanschafprijs (excl. BTW) van de auto gefinancierd. Door een deel van de aanschafprijs met eigen vermogen te financieren, en dus niet geheel te financieren met vreemd vermogen, wordt uw maandbedrag lager. De BTW over de aanschafprijs van het Equipment dient u zelf te betalen omdat u dit terug kunt vorderen middels uw BTW-aangifte. Bestaat uw bedrijf korter dan drie jaar, dan kan mogelijk een aanbetaling worden gevraagd van ongeveer 20% van de aanschafprijs.
 
Onze leaseadviseurs adviseren u graag vrijblijvend bij het berekenen van uw leaseprijs. Bel 055-8435311 of stuur een mail naar: aanvragen@neerlandlease.nl

Wat is een slottermijn?

Een slottermijn is het bedrag dat nog open staat aan het einde van de looptijd van de financial lease. Over de slottermijn betaald u gedurende de looptijd geen aflossing. De maximale slottermijn wordt bepaald aan de hand van de door ons vooraf bepaalde restwaarde van het Equipment aan het einde van de looptijd. 
 

Wanneer ben ik eigenaar van het Equipment?

Het begrip eigenaar is bij een financial lease tweeledig. Er moet onderscheid gemaakt worden tussen het juridisch- en economisch eigendom. De financieringsmaatschappij is juridisch eigenaar van het Equipment en de gebruiker heeft het economisch eigendom. Na volledige aflossing van de financial lease verkrijgt u ook het juridisch eigendom over het Equipment.

Sale and Lease back

Bij een Sale and Leaseback constructie verkoopt u uw eigen Equipment aan de financieringsmaatschappij en leaset u deze middels een financial lease weer terug. Hierdoor creëert u liquiditeit binnen uw onderneming welke u kunt aanwenden voor investeringen. De lease lost u vervolgens in maandelijkse termijnen af gedurende de looptijd.
 

Equipment nieuw en/of gebruikt?

Met een financial lease van Neerlandlease kunt u zowel nieuwe als gebruikte bedrijfsmiddelen financieren. Voor gebruikt materieel geld dat de looptijd van de financial lease afhankelijk is van de leeftijd van het bedrijfsmiddel.
 

Financial lease of Operational lease?

Financial lease is een lening waarbij het aan te schaffen Equipment dient als onderpand. De koopprijs van het te financieren bedrijfsmiddel wordt rechtstreeks aan de leverancier uitbetaald. Voor het totaal te leasen bedrag betaald een vast bedrag per maand. Dit bedrag bestaat uit rente en aflossing. Gedurende de looptijd van de lease hebt u het economisch eigendom over het bedrijfsmiddel en heeft u deze dan ook op uw balans geactiveerd. Na betaling van de laatste termijn bent u ook juridisch eigenaar.

Een Operational lease is meer een huurovereenkomst. De leasemaatschappij koopt dan het bedrijfsmiddel van de leverancier en wordt daarmee zowel juridisch als economisch eigenaar. U leaset (huurt) vervolgens het bedrijfsmiddel voor de afgesproken looptijd. Een Operational lease wordt ook wel een off-balance verplichting genoemd omdat het alleen kosten betreft welke in de winst en verliesrekening verwerkt worden en niet zichtbaar zijn op uw balans. Een Operational lease is daarmee voordelig voor uw solvabiliteits ratio’s. Aan het einde van de looptijd kunt u het bedrijfsmiddel inleveren of overnemen.
 

Hoe kan ik een lease aanvraag doen?

U kunt gebruik maken van het offerte formulier om een aanvraag te doen voor uw aan te schaffen Equipment.

Vanaf wanneer zijn de leasebetalingen verschuldigd?

De leasebedragen worden per maand vooraf geïncasseerd bij de lessee via een SEPA incasso. Dit vindt plaats op een vaste vervaldatum welke afhankelijk is van de afleveringsdatum van het bedrijfsmiddel.

Aldert

Aldert Oosting

Leaseadviseur

Waar kan ik u mee helpen?

Zit u nog met prangende vragen waar u in onze FAQ geen antwoord op heeft kunnen vinden? Laat het ons dan weten. U kunt ons tijdens kantoor uren bereiken op telefoonnummer 055-8435311 of een whatsapp sturen naar nummer 06-48401281. Buiten kantoor uren kunt u ons bereiken door een mail te sturen naar aanvragen@neerlandlease.nl of het contactformulier in te zenden. Ons streven is u binnen 24-uur te voorzien van een reactie.